Maten og Naturen

Magnesium

Magnesium

Det er veldig få av oss som tenker på magnesium som en viktig del av kostholdet sitt. Dette er et av de viktigste mineralene for organismen.

Magnesium er det mineralet som forekommer nest hyppigst i våre celler. Det er med på å kontrollere en rekke biokjemiske reaksjoner i vårt stoffskifte. Alle biokjemiske reaksjoner styres av enzymer, og de fleste enzymer arbeider sammen med metaller, deriblandt magnesium. Magnesium inngår således i mer enn 300 enzymer i kroppen. Noen av de mest vesentlige funksjoner er muskelarbeide, samt transport av næringsstoffer og andre substanser på tvers av cellemembranen.

Hjertet har et ekstremt høyt magnesiuminnhold, og mineralet er med på å opprettholde den elektriske spenningen over cellemembranene i nerve- og muskelcellene, hvilket er avgjørende for at de fungerer ordentlig. Uten magnesium ville såvel hjertet, musklene og nervene miste sin kraft. Magnesium virker i tillegg krampeløsende og har en positiv virkning på mage/tarmfunksjonen. Magnesium inngår som en viktig del av skjelettet og tilskudd styrker benstrukturen. Magnesium er av stor viktighet for hjertet og hele sirkulasjonssystemet fordi det motvirker en økning av blodtrykket og forhindrer infarkt og at arterieveggene blir harde. Hjertepasienter har ofte mangel på magnesium. Og ved å balansere denne mengden, kan de lette på symptomene og øke treningskapasiteten sin. En rekke studier viser også at ved å ta magnesium reduseres risikoen for hjerteinfarkt og særlig, gjentakende infarkt senere i livet. Denne kompletterende behandlingen er harmløs og billig og kan hjelpe på andre symptomer også.

Vi har ca 25 gram magnesium i kroppen, ca halvparten er i skjelettet og litt under halvparten  i cellene i muskler og vev. Mineralet kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Magnesium finnes i de fleste matvarer, men særlig i kornprodukter og grønnsaker. Grønne bladgrønnsaker, nøtter, banan, belgfrukter (bønner og linser), mørk sjokolade, kaffe, og fullkorn er spesielt rike på magnesium. Meieriprodukter, poteter, kjøtt, skalldyr og fisk er også viktige kilder.
Magnesiummangel kan gi en rekke alvorlige plager, som tap av matlyst, søvnløshet, depresjon, og irritabilitet. Mange opplever dessuten kvalme, brekninger, slapphet og svakhet, nummenhet og prikking i armer og ben, muskelspenninger og muskelkramper. Slike plager forblir ofte ubehandlet. Men løsningen på magnesiummangel er enkel: kosttilskudd.

For å sikre at kroppen har nok magnesium anbefales kosttilskudd. Det er ufarlig å ta magnesium daglig. Hos en frisk person vil for mye magnesium skilles ut i nyrene uten problemer. Doser på inntil 350 mg daglig hos voksne er derfor trygt. Dersom du ønsker å ta tilskudd anbefaler jeg produktet Magnesium tabletter fra merket BioLife. Av disse kapslene kan du godt ta 2 tabletter hver dag.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *