Maten og Naturen

Dersom vektnedgangen uteblir?

Dersom vektnedgangen uteblir?

At man stagnerer i vekt eller at en vektnedgang uteblir er noe som flere opplever. Da bør man gå gjennom kostholdet sitt å vurdere nøye hvilke matvarer som man spiser.

  • Les gjennom kostprogrammet som omhandler hvilke matvarer du kan spise og ikke bør spise
  • Det kan være at du spiser litt for mye proteiner. De er med på å høyne blodsukkeret om du får i deg altfor mye av det. Prøv å redusere det til 0,5 – 1 gram per kilo kroppsvekt i døgnet. Kjøtt inneholder ca 20 energiprosent proteiner. Om du veier 70 kg, holder det med om lag 350 gram kjøtt per dag.
  • Spiser du mye frukt? Frukt inneholder fruktose som gir blodsukkerstigning. Friske og slanke personer kan godt spise en frukt per dag, mens syke og overvektige bør holde seg unna. Frukt inneholder ingen sunne stoffer som ikke finnes i grønnsaker, så hold deg til dette.
  • Hold deg helt unna alkohol i denne perioden.
  • Melk, kefir og yoghurt innholder 5 % karbohydrater og melkesukker. Du kan prøve å bytte ut til uten melkesukker (laktose). Ikke velg lettprodukter. Hold deg til fløte og smør.
  • Noen av oss går ikke ned i vekt pga enkelte proteiner i melkeprodukter. Disse kan være med å øke insulinproduksjonen. Da kan du prøve å redusere eller sløyfe inntaket av melkeprodukter i denne perioden som du ønsker å gå ytterligere ned i vekt. Smør fungerer som regel for de fleste, og fete oster for noen. Man må prøve seg litt frem når det gjelder dette.
  • Balanser fettet. Kroppen vil aller helst ha det mettede og umettede animalske fettet for å kunne bygges og vedlikeholdes. Ikke glem å spise fet fisk. Mettet fett og enumettet fett i kokosefett og olivenolje er også utmerkede fettkilder.
  • Sørg for regelmessig mosjon.
  • Opplever du, til tross for tiltakene, at vektnedgang uteblir, kan du prøve deg med en kaloribegrensning. Reduser inntaket litt, men spise deg mett.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *