Maten og Naturen

Førjulstida!

Førjulstida!

Vi nærmer oss den store høytiden og med det dens store matgilde. Julens tradisjoner står sterkt her i landet, og maten er hovedinnslaget. Intet mindre enn 1 av 2 nordmenn overspiser i julen. Og ifølge legekontorene er julen en travel høytid. Store middager med påfølgende desserter og høykonsum av sukker merkes på landets legekontorer. Man ser nemlig en økende tendens på mage- og brystsmerter gjennom hele høytiden. Mange kjenner ikke sine egne begrensninger, og dytter innpå med altfor mye julemat.

De
vanligste problemene er i forbindelse med mage, gallestein, bukspyttkjertel og hjertet. Når det begynner å nærme seg midten av november, blir vi mer stresset, vi trener mindre, vi spiser mer, vi fester mer og vi sover mindre. Alt skal gjøres klart til jul, og vi glemmer å ta vare på oss selv. Dette kan tårne seg opp mot jul, og fører blant annet til magetrøbbel og svekket immunforsvar.

Noen førjulstips:
Ikke begynn å meske deg med all slags julemat allerede nå i november, bare fordi om butikkene fylles opp av alskens julemat og julegodterier. Gled deg heller med måte over maten når julen kommer.

– Husk å drikke mye vann. Ha med deg en vannflaske overalt. Tilsett gjerne noen sitron/limedråper i vannet. Dette renser kroppen din og gir frisk smak på vannet.

Sett av like mye tid til trening nå som du gjør resten av året. Trening gir energi og overskudd.

– Noe som hører førjulstider til er selvfølgelig fest og moro. Men det blir ikke mye moro hvis festen går ut over hverdagen og helsen. En super ting du kan gjøre for å hjelpe lever og resterende organer som blir utsatt for mye belastninger, er å innta  bitterstoffer, mineraler og sunt fett. Mineraler hjelper kroppen å gi slipp på avfallsstoffer. Bitterstoffer stimulerer kroppens naturlige evne til å skille ut avfallsstoffer. Sunt fett er viktig for fettforbrenningen og for at kroppen lettere skal kunne gi slipp på det dårlige fettet. Mat som inneholder sunt fett og bitterstoffer er bland annet artisjokk, selleri, asparges, gullris og løvetann te, extra virgin oliven olje og avokado.

– Stopp opp! Ro ned tempoet noen hakk. Sett av litt tid til og for deg selv. Gå en tur, tren eller mediter. Lukk øynene og pust godt ned i magen. Pusten gir direkte informasjon om hvordan vi har det her og nå. Husk også på å få nok søvn. Ikke tenk på alt som skal gjøres, eller hvordan ting burde være. Prøv å være mer tilstede i øyeblikket!

– Dersom du skal spise store måltider med mye fet mat er det hard kost for magen. Mye fett kan gi gallesmerter, kvalme og kaldsvette – hvis vi spiser for mye. Karve er et godt tips for å lette fordøyelsen av julematen. Det lille glasset med akevitt er altså ikke bare tradisjon, men også godt for helsen. En liten klunk ved siden av julematen er med på å lette fordøyelsen av fettet, og det er slettes ikke mye som skal til.


Related Posts

Sursild

Sursild

Her får du en oppskrift på sursild som du kan lage til julen!

Julemat!

Julemat!

Til de aller fleste høytider har man spesiell mat, mat som står til kontrast til hverdagsmaten. Denne maten som vi betegner som «tradisjonsmat», som innebærer at den preges av både familietradisjoner og nasjonale tradisjoner.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *