Maten og Naturen

Julebord-sesong

Julebord-sesong

Det nærmer seg julebord-sesongen og sene kvelder med mye god mat og ikke minst drikke står på menyen hos de aller fleste. Det er ikke så enkelt å stå imot alle fristelsene i denne tiden, men om du bare tar noen smarte valg, så er det faktisk ikke så vanskelig å holde seg nogenlunde sunn og frisk.

Tips:

  • Om du skal ut å spise; se godt på menyen og velg noe som er naturlig og har kjøtt, fisk eller kylling med mye grønnsaker til
  • Unngå fritert mat
  • Spør om du kan få ekstra grønnsaker eller kjøtt istedet for chips, ris, poteter eller pasta
  • Dersom det serveres alkohol bør du holde deg unna øl. Det inneholder maltose som er svært raske karbohydrater i flytende form. Drinker inneholder også mye sukker. Hold deg til rødvin, hvitvin eller sprit i rene former, og begrens inntaket
  • Dagen derpå bør du fylle på med proteiner, naturlig fett og mye drikke. Egg og bacon med tomater er flott start på denne dagen.
  •  Sett frem en mugge med iskaldt vann, istbiter og sitronskiver slik at du drikker hele dagen
  • Gi kroppen nok søvn. Ikke få dårlig samvittighet om du sover et par ekstra timer dagen derpå, kroppen trenger det. Det er en myte at trening er bra på slike dager. Men en tur ut i frisk luft gjør bare godt
  • Man blir ofte sugen på noe salt på slike dager, da kan baconcrisp være et godt alternativ
  • Selv om du ikke føler deg dårlig, er det smart å fylle på med litt ekstra c-vitaminer, det være seg i form av en appelsin eller kiwi

 

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *