Maten og Naturen

Julemat!

Julemat!

Til de aller fleste høytider har man spesiell mat, mat som står til kontrast til hverdagsmaten. Denne maten som vi betegner som «tradisjonsmat», som innebærer at den preges av både familietradisjoner og nasjonale tradisjoner.
For de fleste er julen det viktigste familieritualet, og forberedelsene og utgiftene i den forbindelse viser hvor sterkt familien står i Norge. Det skal være spesielle kaker, helst sju av slaget, og gjerne kaker som ikke lages ellers i året. Man funderer ikke på hva man skal spise julaften, men er tradisjonen tro. Der mor og far har brakt med seg forskjellige tradisjoner fra sine respektive foreldre, vil julematen være et viktig spørsmål i etableringen av den nye kjernefamiliens jul.

Og etter julen høres ofte setninger som; «jeg har sikkert lagt på meg 5 kg!» eller «jeg er så stappmett at jeg ikke skal spise før neste jul!». Og slik vil det nok alltid være, vi vil bruke julen til å spise. Spise en stor julefrokost, spise en stor julelunsj, spise julemiddager, spise kaker og godt til dessert, og tilslutt spise litt nattmat. På toppen av dette inntar også mange en mye større mengde alkohol enn ellers. Når man får alkohol i kroppen stanser all annen forbrenning opp og kroppen vil forbrenne alkoholen før noe annet. Det er ikke rart vi blir mette. Og i all julematen ligger ofte mange timers planlegging og arbeid, så maten bør og skal nytes ut til det fulle. Men du kan også gjøre noen små grep gjennom hele førjulen og julen som fører til at man overlever etegilde uten å føle altfor dårlig samvittigehet på nyåret.

  • Hold deg til noen glass alkohol og helst vin. Alkohol har en tendens til å gjøre deg enda mer sulten.
  • Ikke spise deg mett på kaker og godterier før middag.
  • Mosjoner. Ikke glem å røre på kroppen selv om det er jul.
  • Lag noen sukkerfrie godterier. Det finnes mye alternativ julebakst hvor man ikke trenger å putte i sukker. Du kan f.eks lage konfekt av mørk sjokolade og cocosa (kokosolje, kjøpes i helsekost).
  • Spis mye nøtter. Nøtter er sunt og mettende. Velg usaltede nøtter.
  • Nyt maten. Ta deg godt tid når du spiser og tygg godt.
  • Drikk godt med vann. Prøv å få i deg ca 2-3 Liter vann hver dag.
  • Begrens mendgen av de raske karbohydratene i form av sukker og hvitt mel. Bruk heller mer av det gode pålegget på brødskiva, eller spis kun litt ekstra pålegg.

Related Posts

Sursild

Sursild

Her får du en oppskrift på sursild som du kan lage til julen!

Førjulstida!

Førjulstida!

Vi nærmer oss den store høytiden og med det dens store matgilde. Julens tradisjoner står sterkt her i landet, og maten er hovedinnslaget. Intet mindre enn 1 av 2 nordmenn overspiser i julen. Og ifølge legekontorene er julen en travel høytid. Store middager med påfølgende […]



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *