Maten og Naturen

Kakao

Kakao

”Skurtrøsko, føn-vind og farga på trea”. Høsten kommer snikende, enten vi vil det eller ei. Personlig så synes jeg at dette er den fineste årstiden. På kveldene når regnet pisker på ruta er det godt å krype under pleddet, med fyr i ovnen og en kopp kakao. Kakao forbindes med kos. Kakaosjokolade i dag er ofte industrialisert og stappfull av kjemiske aromaer og enorme mengder med sukker.
Men, visste du at om du bruker rå og ren kakao med høy kakaoprosent er dette faktisk sunt for kroppen din? Og liten klatt med pisket krem gir deg sunne fettsyrer?

Kakaobønnen

Kakaotreets opprinnelse ligger rundt Amazonfloden. Spanjolene brakte kakaobønnen til Europa først på 1500-tallet etter å ha erobret Mexico. Den største delen av produksjonen foregår nå i Vest-Afrika, da treet trenger tropiske strøk for vekst. Det er av frøene på kakaotreet at vi lager kakao og sjokolade.

Innhold

  • Rå kakao inneholder blant annet sunne fettsyrer, protein og antioksidanter. Kakao ligger faktisk på verdenstoppen når det gjelder innhold av antioksidanter, mye høyere enn f. eks blåbær.
  • Magnesium. Det har et høyt innhold av magnesium, som er en av våre viktigste mineraler og inngår i over 300 kjemiske prosesser i kroppen vår.
  • Theobromin. Dette er et sterkt flavanoid som igjen inneholder polyfenoler, som har en utvidende effekt på blodårer.
  • Jern. Kroppen må ha jern for å kunne lage røde blodlegemer og transportere oksygen. Jern deltar også i prosesser som omdanner fettsyrer og proteiner til energi.
  • I tillegg har kakao et superstoff, et flavanoid som heter epikatekin. Dette er et stoff som senker risikoen for kreft, diabetes og hjerte-karsykdommer.

Godt for kroppen

Så med alle disse gode hjelperne vil kakao ha en god effekt på kroppen vår. Det kan redusere høyt blodtrykk, da disse store mengdene med flavanoider virker utvidende på blodårene våre. Utvidede blodårer minsker faren for åreforkalkning. Forskning viser også at flavanoid har en biokjemisk effekt som gjør at blodet ikke klumper seg like lett, og dermed blir også risikoen for blodpropp redusert. Man bruker også kakao i forbindelse med kronisk tretthetssyndrom (ME), da stoffet polyfenol påvirker hjernen slik at man blir mer våken. Det er også bra for kolesterolet vårt, da det senker det dårlige og øker det gode kolesterolet. Man kan til og med senke risikoen for osteoporose (beinskjørhet), da polyfenoler styrker beina i perioden etter man har spist det. Bare husk at dette gjelder ren, rå kakao. Man får kjøpt dette på helsekost, og hos noen dagligvareforretninger.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *