Maten og Naturen

Kettlebells

Kettlebells

Disse russiske vektkulene er kåret til verdens mest effektive styrketrening. Kulene med håndtak, som opprinnelig heter girya, ble brukt som kornknusere og –vekter i Russland. Innhøstingen var hardt og langvarig arbeid som tæret på kroppen. Etter dagens økt pleide gårdskarene å bruke vektene til å løse opp verkende muskler i nakke, skuldre, korsrygg og kjernemuskulatur, samtidig som de styrket dem. Det var begynnelsen på dagens kettlebellstrening.

Kettlebells er ikke vekter som erstatter vanlig vekttrening. De skiller seg vesentlig ut ved at de skal svinges i pendlende bevegelser. Å løfte og kontrollere en kettlebell tvinger hele kroppen din, og spesielt kjernemuskulaturen, til å arbeide på en dynamisk måte som gir både styrke, kondisjon og utstrekking. I motsetning til vanlig styrketrening vil du også trene kondisjonen din når du trener med kettlebells.

TIPS

  • For nybegynnere anbefales det vekter fra mellom 4 – 6 – 12 kg. Det finnes vekter helt opp til 90 kg.
  • Ikke tren med for tung vekter da det kan føre til store skader
  • Gjør øvelsene foran et speil. Slik at du ser at du gjør øvelsene riktig
  • Behold lave skulder og press skuldrene tilbake, da får du utnyttet treningen best
  • Hold din egen kroppsvekt på helene under hele treningen


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *