Maten og Naturen

Lavkarbo gir bedre helse og vektkontroll

Lavkarbo gir bedre helse og vektkontroll

Den vanligste årsaken til overvekt er for stort inntak av karbohydrater. Høyt inntak av karbohydrater gir forhøyet blodsukker som videre gir forhøyet insulinnivå i blodet vårt. Over tid kan dette føre til insulinresistente celler. Bukspyttkjertelen vår blir nødt til å produsere store mengder med insulin for å få blodsukkeret inn i cellene.

Hormonet Insulin

Insulinets jobb er å få blodsukkeret inn i cellene våre. Når karbohydratinntaket til stadighet er høyt, vil vi hele tiden ha høye nivåer av insulin i blodet vårt. Insulinet omdanner blodsukkeret til fett, og lagrer deretter fettet i fettvevet i kroppen vår. Når man har høye nivå av insulin blir fettforbrenningen blokkert. For å få igang fettforbrenningen må det høye insulinnivået ned på et normalt nivå og holdes stabilt. Altså, karbohydratinntaket må ned.

Å være mett

Overvektige sliter ofte med å ha en sultfølelse hele tiden. Det å ikke føle seg mett er utrolig slitsomt, og tankene rundt mat kommer med en gang etter et måltid. Når man fyller magesekken med karbohydrater, stiger blodsukkeret og deretter insulinnivået, deretter blir man raskt sulten igjen. Fyller man magesekken med for mye fiber blir man akutt mett, men det er heller ingen vedvarig metthetsfølelse og matlysten stiger raskt etterpå.  Spiser man altfor mye proteiner, blir overskuddet til blodsukker, som gir blodsukkerstigning. Denne stigningen er ikke like høy som ved karbohydrater, men den er der allikavel. Fett derimot, gir ikke blodsukkerstigning.

Vektnedgang

Flere studier viser nå at mennesker som går på et karbohydratfattig kosthold går lettere ned i vekt enn de som har et fettfattig kosthold. Om det meste av maten vi spiser kommer fra proteiner og riktig fett blir vil vi selv regulere matinntaket og bli mett av «normale» porsjoner. Når noen vil ned i vekt spør de ofte om hvor mye de skal spise, men på et kosthold med lavkarbo vil de fleste regulere dette selv utfra metthetsfølelse. Når man spiser lavkarbo blir man ikke like sulten og mye av søthungeren forsvinner. Men det du kan passe på er porsjonene og hastigheten du spiser med. Kjenn etter om du er behagelig mett. Lær deg å lytte til kroppen din og dens signaler. Den varsler når den er mett.

LavkarboMåltider

Det anbefales å spise 3 hovedmåltider per dag ved dette kostholdet. For noen ekstreme lavkarbospisere holder det med 2 hovedmåltider per dag, men det å spise 3 hovedmåltider vil nok passe bedre for de aller fleste. Du kan også godt ha et mellommåltid ved siden av disse 3 hovedmåltidene. Det viktige er at du kjenner at det passer din rytme og din hverdag. Planlegg måltidene og lag litt hygge rundt de. I vår travle hverdag er det fint å ta seg tid til å spise sammen om man har mulighet til det.

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *