Maten og Naturen

Livsstilskurs

ElskMat tilbyr 10 ukers livsstilskurs.

Kurset er et kombinert kurs med KOSTHOLD og YOGA for nybegynnere.

FØRSTE KURSKVELD: SØNDAG 22. JANUAR 2017!

redigert astrid (11)

Dette livssilskurset passer for alle, enten om du vil ned i vekt, eller bare ønsker å lære mer om mat og dens betydning for kroppen din. Kurset strekker seg over 10 uker med en kurskveld i uken. Kurset holdes på søndager og hver kurskveld varer i ca 2 timer.

Tema for kurskveldene:

1. Bli kjent. Gjennomgang av kurset og utdeling av «goodie-bag»

2. Introduksjon til kosthold med et lavt inntak av raske karbohydrater, høyt inntak av grønnsaker, proteiner, riktige fettsyrer og rene råvarer

3. Karbohydrater og blodsukker

4. Lett og mett med riktig fett

5. Enkle grep i travel hverdag

6. Proteiner – kroppens byggesteiner

7. Naturlig mat – laget fra bunnen av

8. Motivasjon, matmentalitet og kos

9. Kjøleskap og handlerutiner

10. Fysisk aktivet. Matservering siste kveld

Hver kurskveld starter med foredrag fra ernæringsfysiologen. Vi snakker om dagens tema. Deretter blir det yogatime. 

Du får:

Tett oppfølging av ernæringsfysiolog

10 kurskvelder med forskjellig tema

Trim

Motivasjon

Startpakke med spennende innhold

Oppskrifter

Yogamatte

Vi er småe grupper for å danne grunnlaget for en god og trygg samtale, og for å hjelpe hverandre

Lære om yoga og hvordan du praktiserer dette

Tid og Sted:

Første kurskveld er SØNDAG 22. JANUAR 2017.

Klokken 17.00 – 19.00

FOR PÅMELDING:
Send mail til:
astrid@elskmat.no

Sted: Sanitetsforeningens hus
(Kløvervollen barnehage, ved sykehuset) 

JULEGAVE?

Kanskje du kjenner noen som ville hatt glede av dette kurset i julegave?
Vi pakker pent inn gavekort i lekker gaveeske.

PÅMELDING SKJER LØPENDE, OG DET FYLLES RASKT OPP. VÆR UTE I GOD TID! MAN KAN STÅ PÅ VENTELISTE DERSOM DET ER FULLT. VI KJØRER TO KURS PER KVELD DERSOM DET BLIR MANGE.

 

Pris:
2900,- per person.

 

img_7471

YOGA

Hva er yoga?

 Yoga er enkle kroppsøvelser – behagelig bøy og strekk. Bevegelsene utføres rolig, uten anstrengelse i samklang med pusten. De myker opp og gir smidighet. Resultatet er kroppslig velvære, dyp avspenning og ro. 

Vi lærer yogaen fra bunnen av og det spiller ingen rolle om du har praktisert før eller er nybegynner. Det passer for alle og alle øvelsene tilrettelegges. Vi jobber med lette øvelser og avspenningsteknikker. 

Du trenger ikke å være spesielt myk eller sprek for å delta; alle kan ha glede av yoga. Har du plager eller begrensninger er du fritt stillet til å stå over en øvelse, yoga er ikke konkurranse. Yoga handler om å komme i kontakt med deg selv, kroppen, pusten og din naturlige indre ro, ikke om å kopiere andre.

I de fysiske øvelsene både styrkes og avspennes kroppen. Her brukes bevegelser og stillinger som løsner spenninger og myker opp i kroppen. Andre øvelser trener musklene og bygger opp styrke. De indre organer stimuleres gjennom økt blodsirkulasjonen og påvirkning gjennom spesielle bevegelser og stillinger. Fordøyelsen stimuleres. Yoga gir velvære og ro i kroppen slik at du lettere kan gå inn i avspenning og meditasjon. Energistrømmene avbalanseres og kroppen venner seg til en mer avspent tilstand. Undersøkelser har vist at både den fysiske og den psykiske tilstand påvirkes positivt ved bruk av yoga.

HVA TRENGER DU NÅR VI SKAL GJØRE YOGA:

Du får en yogamatte av ElskMat når vi starter kurset.

Kle deg i myke klær som du kan bevege deg i. Det er lurt å ha klær som er litt tettsittende som for eksempel tights. Så slipper man å tenke på klær som sklir opp under øvelsene. 

 0119af80-cd58-4c53-8577-28ba2351e037-full

Yoga er en over 5000 år gammel tradisjon som stammer fra India og har transformert tusenvis av menneskers liv over hele verden. På sanskrit ble ordet yoga først funnet i de gamle vediske skriftene, som er de eldste skrifter kjent for mennesker. Ordet yoga betyr union og refererer til forbindelsen mellom kropp og sinn. Yogapraksisen består av ulike fysiske stillinger, pusteøvelser, meditasjon, konsentrasjonsteknikk og avspenning, og er et system som hjelper oss å oppnå balanse mellom kropp, sinn og sjel. Jo mer vi er i balanse, dess mer i harmoni er vi med oss selv og omgivelsene rundt oss.

Hva lærer du på kurs?

På nybegynnerkurs beveger vi oss i et rolig jevnt tempo fra det grunnleggende mot det litt mer utfordrende. Vi får en innføring i det mest grunnleggende i yoga og arbeider med ulike fysiske stillinger, pusteøvelser, konsentrasjonsteknikk og avspenning.

Fysiske stillinger (asanas): Vi jobber med både dynamiske og statiske stillinger, som både styrker, løser opp i stivhet og spenninger i kroppen, og gir bedre balanse.

Pusteøvelser (pranayama): Pusten speiler tilstanden i kroppen og du får økt kontakt og bevissthet med pusten din både gjennom en rekke pusteøvelser og ved at vi fokuserer på pusten i de fysiske stillingene. øvelsene hjelper deg til å utvikle en dypere, roligere og mer uanstrengt pust.

Konsentrasjonsteknikker: Yoga handler om tilstedeværelse, det å være her og nå. Du lærer noen teknikker som hjelper deg til å utvikle bedre fokus og konsentrasjon på å være tilstede i nuet på en lett uanstrengt måte.

Avspenning: Vi starter og avslutter alltid klassen med en god avspenning. Avspenning hjelper oss å gi slipp på spenninger og hengi oss til dyp ro, fri for spenninger. Mange opplever at de kommer «nullstilt» ut av den avspente tilstanden og kommer hjem fra klassen med overskudd og energi. Yoga-avspenning er effektiv stressmestring og virker positivt inn på immunforsvaret.

img_0606

 


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *