Maten og Naturen

Nyttårsforsettene

Nyttårsforsettene

Det er på omtrent denne tiden at vi begynner å skli ut med nyttårsforsettene våre. Nå har mange vært flinke i flere uker, og begynner å falle tilbake i gamle spor. Mange nyttårsforsett inneholder en ny sunn livsstil og ofte vektnedgang. Så om du vakler litt i ”troen” din nå, så kan noen av rådene her kanskje hjelpe deg.

Det å si at man skal ”gå ned i vekt”, ”bli slankere”, ”være mer aktiv” eller ”komme i bedre form” er flotte tanker, men ikke spesifikke mål. Nå har du sikkert allerede satt dine mål, men gå gjennom dem og se om kanskje vil forandre litt på det. De bør være:

• Spesifikke
• Målbare
• Gjennomførbare
• Relevant
• Tidsbestemte

”Jeg skal klare å løpe 5 km uten stans iløpet av 3 måneder” eller ”Jeg skal ned 3 kg innen påske” er mer riktig å sette seg opp som mål. Samtidig som du har et mål, er det viktig med delmål. På veien mot hovedmålet ditt bør du gi deg selv små premier når du oppnår delmålene dine.

Tips for å gjør hverdagen sunn og god:

  • Planlegg innkjøpene dine. Går du sulten inn i en butikk kommer du garantert ut med mye som du ikke trenger. Dette er også økonomisk lurt. Sett opp en liste på søndag med hvilke middager dere ønsker å spise iløpet av uka og handle inn en til to ganger i uka.
  • Rydd i kjøleskap og skuffer. Ikke ha godteri, brus og lignende hjemme. Dersom det ligger der blir det spist opp.
  • Pass på å spise riktige mellommåltider som holder blodsukkeret ditt stabilt. Det kan være nøtter, mandler, sukkererter, småtomater, ostebit, gulrot eller en kjøttbit fra gårsdagens middag.
  • Ha alltid frosne bær og grønnsaker i fryseren. Slik kan du kjapt lage deg en smoothie og du har grønnsaker til middagen. Vitamin og mineral-nivået er faktisk veldig høyt på frosne grønnsaker.
  • Brødskalaen. Dersom du skal kjøpe brød må du alltid velge brød som har full utelling på brødskalaen. Noen bakere tilsetter faktisk brun sirup for at brødet skal få et mørkere utseende. Se alltid etter brødskalaen.
  • Drikk vann! Ha alltid med deg vann i vesken, uansett hvor og hva du skal. Om du ikke er så glad i vann kan du tilsette sitron eller lime for å få litt mer smak.
  • Ikke velg magre light-produkter. Spis ren og naturlig mat som du lager fra grunnen av. Dette gir deg et stabilt blodsukker og du unngår søtsug.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *