Maten og Naturen

Omega 3

Omega 3

Omega-3 er essensielle fettsyrer som må tilføres fra maten fordi kroppen ikke produserer det selv. Fet fisk er en av de rikeste kildene til Omega-3, og EPA og DHA er to av de viktigste Omega-3 fettsyrene. Disse fettsyrene er påvist å gi store og gode helseeffekter, men dersom du får i deg olje som er harsk, kan det ha motsatt helseeffekt.

NRK viste nylig en dokumentar fra forbrukerinspektørene om fiskeolje. Vi nordmenn kjøper Omega 3-produkter for om lag 400 millioner kroner hvert år, men de aller fleste av oss vet ikke hvor oljen kommer fra, og heller ikke hvordan den behandles frem til den er i en kapsel. Det finnes ingen kontroll med kvaliteten på Omega 3-oljene som selges i butikkene. Ved flere studier har man nå funnet ut at mye av oljen er harsk, og kan dermed ha motsatt effekt på kroppen vår. Forbrukerinspektørene dro til Sør-Amerikas kyst ved Peru for å finne ut hvordan fisken blir behandlet fra det øyeblikket den fiskes, til den kommer på land. En del av oppdagelsene var sjokkerende, og det stilles nå spørsmål om hvor harsk oljen blir gjennom disse prosessene før vi inntar dem.

De aller fleste norske leverandører av Omega 3 skriver dette om produktet sitt:
”Alle våre Omega-3 kapsler lages av fiskeolje fra fete fiskesorter som ansjos og sardiner, fanget utenfor kysten av Peru og Chile”. Det finnes svært lite fiskeolje fra Norge, derfor får de aller fleste aktører på dette markedet fiskeolje fra Sør-Amerika.
Nofima, Europas største institutt for anvendt forskning innen fiskeri, akvakultur og mat, har undersøkt 113 tilfeldige helseprodukter, som inneholder Omega 3-oljer fra norske dagligvarebutikker og helsekostforretninger. Kun fire av produktene holdt mål etter internasjonal bransjestandard for marine oljer (GOED).

Selv små mengder harsk olje gir besk smak og skal kastes. I tillegg er det helseskadelig. Du bør alltid tygge hull på kapselen og kjenne at oljene er milde og gode på smak. Er de ikke det, gå og bytt preparatet.

Mat som inneholder Omega 3 er fet fisk som laks, makrell og sild. I tillegg til fet fisk finner vi Omega 3 i linfrø, valnøtter, egg, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, bær og planteoljer. Dersom du spiser fet fisk 4 ganger i uken vil du dekke behovet ditt for Omega 3. Men dette er det nok de færreste av oss som gjør, og vil derfor nytte godt av kosttilskudd. Jeg vil anbefale to produkter hvor man ikke har påvist harskning og hvor kvalitetskontrollene er svært strenge. Det er Omega 3 fra merket Triomar og Omega 3 fra merket Eskimo. Eskimo har også ett eget tilskudd for barn.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *