Maten og Naturen

Overtrening?

Overtrening?

Du trenger ikke å være toppidrettsutøver for å komme inn en overtreningsperiode.

Sliter du med at hvilepulsen din er høy, dårlig appetitt, depresjon og dårlig konsentrasjon? Tar det lang tid før pulsen din faller igjen etter trening? Da er det en mulighet for at du er overtrent. Og dette skal du ta på alvor.

Som sagt, trenger du ikke å være toppidrettsutøver for å komme inn i en periode med overtrening. Vi som trener vanlig kan komme inn i en slik periode også. Løsningen derimot, er IKKE mer trening. Det kroppen trenger er HVILE.

Dersom symptomene på overtrening er ganske nye, kan et par uker med hvile og lett trening være nok for deg, men om dette er noe du har slitt med over en lengre periode, kan det hende du må legge inn årene i en god stund. Da bør du trene minimalt og slappe godt av. Spise mye sunn mat, drikke masse vann/væske og prøve å få godt med søvn. Du bør øke treningsmengden sakte men sikkert og være tålmodig. Du bør ikke øke mer enn kun 5% treningsmengde per uke.

Husk at kroppen din trenger restitusjon innimellom treningsøkter. Overbelastning av en enkelt treningsform vil ikke gi deg økt prestasjon og du vil heller ikke nå de målene du ønsker deg. Varier treningen din og la kroppen hente seg inn igjen!

 

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *