Maten og Naturen

Salater

Salater

Denne uken er det mange av oss som føler at vi må spise «lett mat». Dette kommer av at vi føler oss dovne og daffe etter julens matinntak. Det er som regel ikke den fete maten som forårsaker dette, men kombinasjonen av alt sukkeret og mengden mat. Så da passer det ypperlig å spise litt mat som gjør at kroppen føles «lettere». Salater er flotte å ha med seg på jobb som lunsj, men pass på at salaten inneholder nok næringsstoffer slik at du blir mett av den.

Det beste med salat er at du kan variere i det uendelige!

Ta utgangspunkt i en basis:

  • Salatblader – velg selv hvilke du liker best
  • Cherrytomater
  • Agurk
  • Saften av 1/2 sitron
  • Snackpaprika eller vanlig paprika
  • Oliven eller olivenolje
  • Sukkererter

Så kan du velge og vrake mellom blant annet:

  • Tunfisk og fetaost
  • Kylling og norvegiaterninger
  • Kalkun (det er sikkert mange som har rester fra nyttårsmiddagen) og selbu-blå-ost
  • Valnøtter og selbu-blå-ost
  • Skinke og ost
  • Røkt laks og smøreost
  • Roastbeef og fetaost
  • Egg og ost
  • Kylling og bacon
  • Avokado og reker
  • Scampi
  • Kikerter og tunfisk

Det er også deilig med en dressing ved siden av. Denne lager du kjapt av litt rømme og ønskelig krydder. Smak deg frem.


Related Posts

Fetaost og Spinat

Fetaost og Spinat

Salat for travle dager!

Spinat-salat

Spinat-salat

Om du er litt lei av vanlig salatblader, er spinat en god og sunn variant. Vi bruker altfor lite av spinatblader i matlagingen vår.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *