Maten og Naturen

Spinning

Spinning

Sykling er utrolig herlig trening. Og det beste med sykling er at det er så enkelt at alle kan få det til. Spinning så dagens lys først på 80-tallet og har siden den gang vært svært så populært. Instruktøren legger opp en sykkelløype og tilpasser musikken ut fra denne og for å motivere deg, men allikevel er det du som bestemmer hvor høyt tempo og hvor hardt du ønsker å ta i.

Det er utholdenhetstrening med høy faktor. Du trener hjertet til å bli sterkere og til å pumpe mer blod og oksygen ut til muskelcellene i kroppen. Og i tillegg trener du utholdende styrketrening for lår, legger og rumpe. Ved å stabilisere overkroppen mens man sykler så kobler man inn mage- og ryggmuskulaturen.

TIPS

  • Det er viktig med riktig teknikk. Å sykle med feil teknikk kan gi belastningsskader og treningsopplevelsen blir en helt annen. Knær og tær skal peke i samme retning og hendene skal hvile på styret.
  • Det er viktig med rundtråkk. Det vil si at du både tråkker ned og løfter opp med foten. I sittende stilling skal foten være rett med tærne pekende fremover.
  • Riktig innstilling på sykkelen er vel så viktig som riktig tråkk. Påse at du har riktig avstand til styret og pedalene. En regel på dette er at lengde mellom styret og sete er like langt som fra albuen til fingertuppene dine.
  • Har du ryggproblemer kan det være lurt å ha styret i en høyere posisjon, da avlaster du den nederste delen av ryggen.
  • For å få riktig høyde på setet kan du stå ved siden av sykkelen å plassere setet rett under hoftehøyde.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *