Maten og Naturen

Stabilt blodsukker

Stabilt blodsukker

Blodsukker er et begrep som brukes om blodets innhold av glukose (druesukker), blodsukkernivå. Vanligvis er andelen av sukker i blodet forholdsvis konstant, men stiger i en periode etter inntak av mat. Og det skjer ulike ting i kroppen avhengig av hva man spiser. Men hvorfor er det så viktig å ha et stabilt blodsukker i kroppen?

Kroppen styres av hormoner, og hormoner påvirkes i sin tur ulikt, blant annet avhengig av hva man spiser. Når man for eksempel spiser fett, påvirkes ikke blodsukkeret. Når blodsukkeret ikke påvirkes, utskilles heller ikke hormonet insulin, som har som oppgave å senke sukkernivået i blodet. Men om man spiser raske karbohydrater som finnes i sukker, hvitt mel, hvit pasta, hvit ris og poteter da stiger blodsukkeret raskt.

Høyt blodsukker stimulerer bukspyttkjertelen til å skille ut hormonet insulin. Insulin er et hormon som senker blodsukkeret i blodet, ved å føre det over i cellene. Insulinet forteller cellene at de skal åpne seg for å ta imot sukker. Insulin går først og fremst på muskelcellene. I en muskelcelle gir sukkeret energi, men når det blir for mye sukker, må det skyves unna en annen plass, og hvor blir det av dette? Jo, insulinet fortsetter da fra muskelcellene til fettcellene for å trigge deres reseptorer istedet. Fordi fettcellenes insulinreseptorer ikke utmattes så fort, fortsetter de villig å reagere på insulinet.

Sukkeret i blodet lagres dermed som fett i fettcellene. Når man over tid spiser for mye sukker vil blodsukkeret ligge for høyt i blodet og dermed vil insulinnivåene ligge for høyt. Høyt insulin omdanner blodsukker til fett og fremmer fettlagring. Dessuten blokkerer høyt insulin fettforbrenningen. Når det skilles ut så mye insulin, synker blodsukkeret, og dette gjør blant annet at man blir raskt sulten igjen. Delvis har energien gått til fettcellene istedet for muskelcellene for gi deg styrke, og delvis får du et sug etter mer å spise på grunn av det raske blodsukkerfallet som det overflødige insulinet har forårsaket. Og hva ønsker man så å spise ved blodsukkerfall… jo, sukker! Slik fortsetter den elendige spiralen som gjør deg trett, tykk og syk.

Ustabilt blodsukker kan blant annet gi konsentrasjonsvansker, sinne og aggresjon, betennelser og leddsmerter, nedstemthet, søvnproblemer, magesmerter, hodepine, eksem og ukontrollerbart søtsug.

Ved å spise mat som ikke høyner blodsukkeret for mye, gir du kroppen din muligheten til å få store helsegevinster. For å oppnå dette bør man holde seg til et kosthold basert på et lavt inntak av raske karbohydrater, og et høyere inntak av grønnsaker, proteiner, langsomme karbohydrater, bær og riktige fettsyrer. 

Fordeler ved å spise denne type mat:

  • Stabilt blodsukker
  • Ved å spise mat som er lite insulinkrevende vil man lettere kunne holde vekten
  • Det reduserer risikoen for livsstilssykdommer
  • Du trenger ikke å telle kalorier
  • Du forbrenner fett
  • Du spiser deg mett til hvert måltid
  • Du bevarer muskelmassen din
  • Du får bedre hormonell balanse


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *