Maten og Naturen

Sukkerbarna!

Sukkerbarna!

Vet du egentlig hvor mye sukker du gir barnet ditt? Vet du at 2 glass med coca cola tilsvarer 16 sukkerbiter? Og at 1 porsjon honnikorn tilsvarer 9 sukkerbiter? I dagens samfunn er vi omgitt av sukker overalt. Det tilsettes sukker i så mange matvarer at det er vanskelig å finne mat uten. Vi blir pumpet med reklame og markedsføring som gjør at vi faktisk kan tro at usunn mat er sunn. Sukker er helt unødvendig, du trenger ikke et eneste gram i kroppen din. Brus på middagsbordet hører ikke hjemme hos noen. Det å gi brus til et barn under 3 år kan faktisk være hemmende for utvikling av organer. Så lenge du ikke gir barnet ditt brus vet det jo ikke hva det er, og vil heller ikke spørre etter det. Ofte gir foreldre og besteforeldre barna brus, kjeks, is og godterier i beste mening. Men, det er mye mer kjærlighet i et NEI i dette tilfellet enn et JA kun for å tilfredsstille barnet der og da.

Sukker er et rask karbohydrat som gir en rask blodsukkerstigning, og likens et like raskt fall i blodsukkeret etterpå. Ved ustabilt blodsukker hos voksne kan vi oppleve mange ubehageligheter som hodepine, kvalme, mageknip, svimmelhet og tretthet. Tenk deg da hvordan det oppleves for et barn. Resultat av lavt og ustabilt blodsukker hos barn er ofte irritabilitet, konsentrasjonsproblemer, sinne, gråtetokter, ukontrollert hyling og skriking. Barna reagerer mye mer på sukker enn det vi voksne kan gjøre.

Som forelder er du barnas forbilde. Så det er viktig at du er det positive eksemplet. Spiser du godterier og drikker du brus i hverdagen så vil barna automatisk ta etter deg. Lær deg å lese innholdet på matvarer du kjøper, da blir du oppmerksom på hvor mye sukker som egentlig er tilstatt. For å unngå store svingninger i blodsukkeret må barna få skikkelig mat som er næringsrik, fra frokost til kvelds. Dette kan være kjøtt, fisk, egg, bær, grønnsaker og nøtter. Jo mer slik mat man spiser, jo mer stabilt blodsukker får man og jo mettere blir man. Unngå ferdigmat, lettprodukter og halvfabrikata.

I stedet for brus på bordet setter du frem vann med isbiter, sitron eller lime. I stedet for sukkerfylte frokostblandinger kan du lage en næringsrik smoothie. Rett etter barnehage og skole er blodsukkeret ofte litt lavt, så da kan du i stedet for kjeks gi sukkererter, minigulerøtter, en liten salat, en ostebit eller et kokt egg. Dersom barna maser om godteri til kvelds, kan du skjære opp grønnsaksstaver og lage en god dipp. Eller så kan lage en liten bær-dessert med forskjellige bær og strø på en liten kremklatt. Poengter at godteri hører til på lørdager og ikke i hverdagen. Og ikke la helga vare fra fredag til søndag, det er 3 av 7 dager i uka, og blir 156 dager i året! Det er DU som er sjefen hjemme og bestemmer hva dere skal spise. Våg å være en skikkelig sjef (med godt humør) og gi barnet ditt bedre helse i dag og i fremtiden.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *