Maten og Naturen

Tips for å holde vekten

Tips for å holde vekten

Når man først har lagt om livsstilen sin, og klart å komme ned eller opp i den vekten man ser på som trivselsvekt, er det viktig å prøve å beholde denne vekten. Kroppen har ikke godt av å holde på med jo-jo slanking. Her er noen tips til å holde vekten.

  • Vær tålmodig – kroppen din trenger tid til en omstilling og vektnedgang. Den beste måten å gå ned i vekt på og holde den der er å gi kroppen tid. -1 kg i uken er mer enn nok å gå ned i vekt på, og i det er denne farten kroppen trenger.
  • Spis nok fett – når man kutter i karbohydrater, vil man mått erstatte energien med fett. Riktignok rett fett. Pass på at du får i deg mettet, flerumettet, enumettet og essensielle fettsyrer.
  • Hold øye med livvidden din – den er en fin indikator på om kiloene har sneket seg på. Det farligste fettet på kroppen ligger i livvidden. Hos kvinner bør ikke vidden være mer enn 80 cm og hos menn 94 cm.
  • Kvinner – la være å spise frukt – frukt inneholder fruktose som gir blodsukkeret ditt en rask stigning.
  • Menn – la være å drikke øl – øl innholder maltose som også gir blodsukkeret ditt en rask stigning.
  • Senk stressnivået å få nok søvn – søvn er essensielt for kroppen din. Om du ikke får nok søvn vil kroppen holde på fettlagrene sine ennå lengre enn nødvendig.
  • Mosjoner gjerne – legg inn mosjon i hverdagen din. Men ikke overtren samtidig som du endrer livsstil. Da blir kroppen utrolig sliten og endringen blir mye tyngre for deg.
  • Spis passelig mye – ikke spis hele tiden og altfor mye. Spis til du kjenner at du er mett og hold deg til det. Når man kutter i mengden med raske karbohydrater vil man få et mye mer stabilt blodsukker og effekten det gir deg er at du kjenner deg mett og vil ikke få søthunger.
  • Sikre at du holder karbohydratene på et minimum som kroppen din tåler og synes er behagelig
  • Få i deg nok vitaminer og mineraler
  • Spis langsommere og nyt mer

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *