Maten og Naturen

Undervekt

Undervekt

I dagens samfunn er vi veldig opptatte av overvekt. Mye fokus ligger på at mennesker er overvektige og at man må slanke seg. Den ”glemte gruppen” er de som er undervektige. Man glemmer at denne gruppen også sliter med kroppsfiksering og ønsker å komme i en normalvekt. Det finnes relativt lite informasjon og råd om hvordan man kan takle undervekt. Det er viktig å være klar over at undervekt kan være like alvorlig som overvekt, og at det finnes løsninger!

Når du er undervektig er det viktigste imidlertid ikke å bare gå opp i vekt, men å gå opp i vekt på riktig måte slik at det først og fremst er muskelmasse og benmasse som bidrar til vektøkningen. For å oppnå dette er det to ting du bør gripe fatt i: trening og kosthold. Det viktigste å tenke på når det gjelder å gå opp i vekt, er at det tar tid. Hvis man har litt dårlig matlyst kan man ikke forvente at man skal greie å spise så mye mer enn det man gjør til vanlig. Man bør derfor ta utgangspunkt i det man allerede får i seg. Velg energirike alternativer og forsøk å gjøre det du spiser mer ”energitett”. Fett er det mest energirike næringsstoffet. Ikke vær redd for å bruke smør og oljer i maten. Men hold deg til rapsolje og kaldpresset olivenolje. Smoothie er ofte en flott løsning på et ekstra måltid som kan inneholde mye energi. Du kan f.eks tilsette kokosfett som du får kjøpt på helsekost. Avokado inneholder mange sunne fettsyrer og kan være et godt mellommåltid. Det er ikke alltid at ”mer energi inn, enn ut” fungerer for vektoppgang, det handler oftere om riktig energi inn.

Man kan også få kjøpt energipulver på apoteket. Dette er smakløst og kan tilsettes i retter for å øke energimengden uten at du trenger å spise eller drikke mer. Mange foretrekker kanskje å drikke noe i stedet for å spise så mye, og da finnes det næringsdrikker å få kjøpt på apotekene. Noen av de kommersielle næringsdrikkene er såkalt fullverdige. Dette betyr at de inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger, og de kan derfor erstatte et måltid. Andre næringsdrikker mangler for eksempel fett, og bør derfor kun brukes som et tillegg til mat, for eksempel som et mellommåltid eller drikke til maten. Noen inneholder fiber. De fleste næringsdrikkene inneholder rundt 300 kcal og tilsvarer derfor rundt to brødskiver med smør og pålegg. Eksempler på forskjellige næringsdrikker er Fortifresh, Resource og Ensini. Noen, for eksempel Scandi Shake og Calshake, kommer i pulver som man blander med melk. Disse smaker som vanlig milkshake, og inneholder hele 600 kcal per glass hvis man bruker helmelk. Næringsdrikker smaker best når de er kalde.

Småtips:

• Små, hyppige og energirike måltider og drikker
• Berik maten med fett og energirike produkter
• Unngå magre lettprodukter og energifattig drikke



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *