Maten og Naturen

Væske

Væske

På denne tiden av året vil det bli varmere i været. Noe som igjen fører til at vi trenger å tilføre mer væske i kroppen vår. Kroppen vår består av ca 60 – 70% vann, og vi trenger ca 30 ml væske per kilo kroppsvekt for å dekke vårt daglige behov. Det er ikke alltid like lett å få i seg nok.

En fin tommelfingerregel er å få i seg 2 liter vann hver dag. Noen er ikke så glad i vann, så da kan det være fint å ha i en sitron eller limeskive for å få litt annen smak. Dessuten gir sitron og lime en renskende effekt på lever. Ikke drikk brus, juice og annen sukkerdrikk. Dette gir blodsukkersvingninger, hodepine og magevondt. Kaffe, te og andre drikker som inneholder koffein er vanndrivende. Drikker man mye av det, er det viktig å få i seg ekstra vann for å komme i væskebalanse. Tørste er dårlig mål på væskebalanse, fordi denne følelsen ikke kommer før du er betydelig dehydrert. Derfor bør du ha gode vaner i forbindelse med væskeinntak gjennom dagen og underveis ved eventuell trening. Uttørring over lengre tid kan være farlig for kroppen. Uttørring betegner en tilstand med mangel på både vann og natrium i kroppen. Uttørring er en fryktet tilstand hos barn. Barn tørker mye fortere ut enn voksne, og barn under 2 år er mest utsatt.

Om man ikke klarer å drikke så mye kan man prøve å spise mat som inneholder mye væske. Frukt, bær og grønnsaker består av mye vann og er gode kilder til å holde væskebalansen intakt i sommervarmen. Spesielt agurk, salat, vannmelon, brokkoli, grapefrukt, gulrøtter, epler og bær. Mange av disse inneholder opp til 80-90 prosent vann. Vannmelonen for eksempel, inneholder 93 prosent vann, salat inneholder 95 prosent, mens agurk ligger helt i tet med hele 96 prosent vann. Brokkoli, gulrøtter, grapefrukt og epler ligger alle på mellom 80-90 prosent.

Alle former for bær er også svært gode kilder til væskerik mat i sommervarmen, og en frisk smoothie kan gjøre underverker for en varm og tørst kropp. Fyll blenderen med friske sommerbær i alle farger og ha gjerne i isbiter som du knuser sammen med bærene for at smoothien skal bli kjølig.

Smoothie:
• 1 dl tyrkisk yoghurt
• 1 dl fløte
• 1 dl frosne bær (f.eks blåbær, jordbær, skogsbær el bringebær)
• 1 dl vann
• Noen isbiter om du ønsker dette



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *